Paryžiaus „Retromobile“: kaip prancūzų armija į frontą važiavo

Vasario 5-9 dienomis Paryžiuje 39 kartą surengta kasmetinė klasikinių automobilių paroda „Retromobile“. Šiemet didžiausią tarptautinį renginį Paryžiuje aplankė daugiau kaip 90.000 automobilių istorijos entuziastų, kolekcionierių.

Piesiniai 050
Paryžiaus “Retromobile sulaukė apie 90 000 lankytojų

44 tūkstančius kvadratinių metrų plotą užimančioje didžiojoje Paryžiaus parodų centro salėje šiemet lankytojų laukė daugiau 500 įvairių automobilių. Prie prancūziškai – su vyno taure ir užkandžiais  padengtų stalelių – buvo galima užmegzti kontaktą ir su daugiau kaip šimtu automobilių klubų bei asociacijų. Ypatingos egzotikos šiai parodai suteikė pirmą kartą Europoje po vienu stogu eksponuojama Indijos maharadžoms priklausę automobiliai, tarp kurių buvo ir gulbės formos dramblio kaulo kėbulo mašinos.

Paris 093
Eksponatas iš macharadžų automobilių kolekcijos

Didelis dėmesys Paryžiuje vykstančioje parodoje visada tenka Prancūzijos automobilių gamintojams. Didžiausia, daugiau kaip 700 kv. m. plote išsidėsčiusi buvo „Renault“ ekspozicija, kurioje buvo minimas ne vienas šios markės modelio jubiliejus.

Paris 085
Renault Espace šiemet švenčia 30-ties metų jubiliejų

Šiemet „Renault“ švenčia ir Lietuvoje labai gerai žinomo modelio „Espace“ 30-ąjį gimtadienį. Beje, skirtingai, nei įprasta pas mus, šio pirmojo Europos vienatūrio vardas tariamas ne „Espeis“, o „Espas“. Prie šios skambesio, aišku reikia pridėti ir prancūzišką tarimo žavesį.

Paris 084
Renault Espace “Matra P18” prototipas

Įdomu tai, kad šį sėkmingą „Renault“ modelio prototipą 1982 m. sukūrė kitas Prancūzijos automobilių gamintojas „Matra“ ir projektą pasiūlė įsigyti „Peugeot-Citroen“ koncernui. Jam atsisakius, šio daugiafunkcinio septynviečio miniveno teises įsigijo „Renault“.

„Renault“ pardavimų ir marketingo vadovė Sylvie Forlini „Fakelui“ papasakojo ir 1984 m. kurioziškai pasibaigusį „Renault Espace“ pristatymą žurnalistams, kuris dar labiau išryškino miniveno talpumą ir jo salono komfortą. “Tą dieną, kai buvo pristatytas šis automobilis – lijo, taigi žurnalistai galėjo nesunkiai susikurti pikniką automobilio viduje“.  Na o visą 30 metų „Espace“ modelio istorija vainikavo geltonas 1994 metais “Williams” bolido pagrindu sukurtas „Espace F1”. Šis vienetinis modelis buvo skirtas paminėti “Renault” ir “Matra” dalyvavimo “Formulės-1” varžybose dešimtmečiui.

Paris 090
Renault Gordini

Kur kas masiškesnį indėlį į automobilių sporto istoriją “Renault” įnešė prieš 50 metų pradėjusi gaminti „Renault 8 Gordini”. Puikiai valdomi ir daugeliui pasiekiamas automobiliai ištisai kartai prancūzų leido mėgautis sportiniu vairavimu ne tik trasoje, bet ir keliuose.  Šiemet “Renault” taip pat mini 100 metų nuo Pirmojo Pasaulinio karo pradžios ir jo eigą pakeitusio mūšio prie Marnos upės, į kurį pervežti Prancūzijos karius buvo paimta 1300 Paryžiaus taksi automobilių “Renault AG1”.  Atskiroje erdvėje Pirmojo pasaulinio karo šimtmečio tematiką tęsė to meto karo technikos – tankų, sunkvežimių ir mobilių karo ligoninių paroda.

Retromobile taksi
Paryžiaus taksi automobilis “Renault AG1”

Su „Renault“ susijusi ir Prancūzijos ralio legendos ir „Alpine“ sportinių automobilių markės įkūrėjo Jeano Rédélé kolekcija, kurią „Retromobile“ parodoje sudarė 13 ryškiai mėlinos “Alpine” spalvos lenktyniniai automobilių. Antrus metus iš eilės Paryžiaus sostinę stebino ir Šveicarijos klasikinių ir sportinių automobilių verslininko Lukas Hüni kolekcija. Šiemet Paryžiaus sostinę atvežė išskirtinę „Lancia“ modelių kolekcija.

Paris 154
Lukas Hüni kolekcijos eksponatas

Kaip ir visos tokio lygio klasikinės technikos parodos neapsieina be nesuskaičiuojamos daugybės įvairiausių kolekcinių suvenyrų ir objektų – pradedant markių ir modelių ženkleliais, modeliukais, senais žurnalais, knygomis, automobilių ir motociklų dalimis, baigiant lėktuvų propeleriais, iš variklių blokų padarytais staleliais ar „Le Mans“ lenktynių atributika.

Paris 257
Meninkų galerija parodoje

Tačiau „Retromobile“ iš kitų panašaus tipo parodų išsiskiria ir didžiule automobiline tematika tapančių, bronzines skulptūras darančių ar fotografuojančių menininkų galerija, kurioje buvo ir François Chevalier, vienas iš garsiausių Prancūzijoje iliustratorių. Be to jis yra skulptorius, rašytojas, psichologas ir inžinierius. Šis aštuntą dešimtmetį pradėjęs mesjė yra tikras benzingalvis, jaunystėje lenktyniavęs „Bugatti“ ir „Ferrari“ automobiliais, vėliau buvo lenktyninio vairavimo instruktorius.

Piesiniai 02
Menininkas ir lenktynininkas François Chevalier

F. Chevalier „Fakelui“ pasakojo, kad galiausiai jis suprato, kad daug paprasčiau ir pigiau turėti automobilius ir motociklus ant kartono, o garaže. Todėl visą savo energiją, kūrybą ir mąstymą jis perkėlė į piešinius. Juose menininkui svarbiausia jausti judėjimą ir atmosferą. „Aš labai domiuosi žmonėmis, automobiliais ir motociklais. Bet automobiliai be žmonių yra negerai, kaip negerai yra ir žmonės be automobilių“, – sakė geros nuotaikos nestokojantis menininkas.

Piesiniai 01
François Chevalier piešiniai ir automobilių modeliai

Paklaustas apie žmogaus ir technikos santykį šiandien, optimizmu daug sportinių mašinų ir motociklų perrinkęs buvęs lenktynininkas nespindėjo. „Šiandien nebežinai kaip veikia automobiliai, varikliai, tai nebėra žmogaus kūrinys, tai – automato kūrinys. Technika peržengė žmogaus galimybes. Norint ką nors sukurti šiandien reikia turėti inžinierių armiją ir pinigų karalystę. Ir tai manęs nebedomina, tai – ne mano pasaulis“.  Į klausimą ar vairuoja šiandien, F. Chevalier atsakė, kad visų pirma jis nesėda į jaunesnes nei 1995 metų gamybos mašinas. Savo malonumui jis važinėja „Caterham“ automobiliu, nes jis jam labiausiai primena motociklą. O darbinius reikalus mesjė susitvarko su V6 variklį turinčia „Alfa Romeo“.

Audrius Stasiulaitis, bendrovės „ORLEN Lietuva“ laikraštis „Fakelas“

Paris 125 Paris 118 Paris 113 Paris 109 Paris 097 Paris 086 Paris 076

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *