Tai tikrai antausį kitiems gamintojams skeliančios reklamos. Jos pašiepiančios, kandžios, juokingos. Tačiau tokių reklamų atsiradimas turėjo labai svarią priežastį.
Volvo – saugus ir manevringas
Dar 1979 metais Volvo Jungtinių Valstijų rinkai išleido reklamą, kurios antraštė skelbia: “Kaip aš nusipirkau Volvo ir numečiau 1.000 svarų bjauraus viršsvorio”. Joje perpasakojama Volvo pirkėjos Pat Fellman patirtis. Moteris sako, kad ji visą laiką maniusi, jog dviejų tonų ir beprotiško ilgio universalas, yra ta kaina, kurią privalo mokėti moteris turėdama vaikų, šunį ir dažnai apsipirkinėjanti prekybos centruose.
Tačiau ji bijojusi pirkti mažą universalą, nes jie nesaugūs. O štai atradus saugų Volvo, ji nustebo, kad jis toks pat erdvus, kai ir jos iki tol turėtas bjaurus universalas. Ir jį dar pavadina monstru.
Atkreipkite dėmesį, kad šioje reklamoje aukščiau 200-osios Volvo serijos universalo nuotraukos įdėta amerikietiško universalo nuotrauka (deja, neatpažinau, koks tai modelis). Moteris ir toliau lygina Volvo su senuoju savo universalu: “Kai jį pavairavau, supratau, kad jis toks pat lengvai valdomas, kaip mano vyro sportinis automobilis. Jis saugus, tvirtas, manevringas. Jį lengva pastatyti stovėjimo aikštelėje.”
Kodėl Volvo savo automobilius amerikiečiams pirkėjams pardavinėjo, kaip alternatyvą, šioje rinkoje esantiems gremėzdams? Todėl, kad būtent Amerikoje pagamintos mašinos buvo pagrindinis Volvo konkurentas.
Ir nutikote žinote, kas. Ogi tai, kad pardavimai šovė aukštyn. 1986 metai išsiskyrė rekordu – parduoti 113 267 Volvo automobiliai Jungtinėse Valstijose.
Japonai okupuoja JAV rinką
Tačiau konkurentai nesnaudė. Ir ne tik iš Europos. Šalia Mercedes, Porsche į rinką tvirtai žengė Japonijos gamintojai. Honda (Acura), Lexus ir Subaru. O Subaru siūlė būtent universalus ir krintantys pardavimai buvo besipildantis Volvo košmaras.
Ir štai Volvo supranta, kad sunku rasti argumentų prieš Japonų universalus. Volvo vadai kviečiasi reklamos agentūrą ir sako: “Mums reikia kažko, kad įkastumėm kitiems Europos gamintojams”. Kūrybininkas linksi galva ir bloknote žymisi diktuojamus Europos gamintojus, kuriems bus skeltas antausis: “Lamborghini… mhm… Porsche,… Ferrari, aha… Lotus… BMW?… Taip. BMW…. Skrebena rašikliu, o mintyse jau gimsta scenarijai, kaip savo žemyno atstovams bus smogta iš pasalų ir kaip augs pardavimai.
Nuo šiol Volvo – ypatingai galingų automobilių prekės ženklas
Ir Volvo šovė. O ar į taikinį ar sau į koją – spręskit jūs.
Pirmas antausis buvo skeltas į Lamborghini Countach. Gal dėl to, kad Naujasis 700-osios serijos turbo toks galingas ir talpus? Beje Lamborghini pasauliniai pardavimai 1991 metais siekė 673 vienetų. Kiek pirkėjų Volvo atkalbės nuo Lambo persėsti į Volvo? 100? 435?
Dar vienas antausis kitam Europos sportinių mašinų gamintojui. Juo tapo Lotus Esprit (X180) su turbo varikliu išvystančiu beveik 300 arklio galių. Reiktų paminėti, kad galingiausias 700-osios serijos Volvo universalas išvystydavo panašią galią. Lotus Esprit kaina tuo metu buvo nuo 24 750 iki 37 840 dolerių. Volvo 760 turbo kainavo nuo 27 825 iki 34 645 dolerių. Volvo 740 turbo kaina žemesnė nuo 21 700 iki 26 455 dolerių.
Dar vienas antausiškas paglostymas teko Porsche 944 Turbo. Volvo sukūrė ne tik reklamos maketą, bet ir susuko video reklamą. Joje abu automobiliai rodomi stovintys oro uosto pakilimo take. Vėliau jie vienodu tempu spurtuoja, o vyras greičio matuokliu fiksuoja jų greitį. Balsas už kadro konstatuoja, kad radarui abi mašinos atrodo vienodos.
O štai šios reklamos plakatas, kur tas pats baltas Volvo 740 turbo stovi šalia Porsche 944. Porsche pagarbiai vadinamas “legendiniu gamintoju”, bet pabrėžiama, kad jis buvo aplenktas.
Ko gero, reiktų paminėti, kad Porsche 944 nuo 1982 iki 1989 metų buvo parduota 56 921 vienetai. O šios reklamos sukūrimo metais (1987) buvo parduoti 8 346 Porsche 944 modelio automobilių. Volvo tais pačiais metais visų modelių pardavė 106 539 vienetų. Tačiau pardavimai palyginus su prieš tai buvusiais metais buvo nukritę beveik 7 000 automobilių.
Dar vienas šūvis lėkė BMW pusėn. Ir vėl Volvo akcentuoja galingą variklį. Ir sako, kad 740 turbo iki 100 km/h jis pagreitėja per 6,7 sekundės ir tai yra greičiau nei BMW 325e. Reklama pasirodė 1989-aisias.
Skaičiai rodo: reklamos kampanija – nepasiteisino
O štai kokie Volvo pardavimai Jungtinėse Valstijose nuo 1980-ųjų iki labiausiai susitraukusios rinkos dalies 1993-aisiais.
Galbūt 1985 metais pradėjusi smukti Volvo pardavimų dalis Jungtinėse Valstijose nedžiugino Europos gamintojo vadovybės. Nors formaliai žiūrint ir skaičiuojant pardavimus ne rinkos dalimi JAV, o pačių automobilių kiekiu, tai šis skaičius kasmet vis dar ūgteldavo po keliolika tūkstančių parduotų mašinų kiekiu iki pat 1986-ųjų. O kritiniais metais ir tampa 1987-ieji, kada pirmą kartą mašinų parduota mažiau nei prieš tai buvusiais metais. Būten prastėjantys prekybos rezultatai ir privertė elgtis nestandartiškai.
Nėro to blogo, kas neišeitų į gera. Būtent dėl to amerikiečiai ir išvydo tikrai smagias ir šmaikščias reklamas. Ar ši Volvo reklamos kampanija buvo flop’as ar ne – spręsti jums.
Nuo pat šių reklamų atsiradimo Volvo rezultatai JAV čiuožė žemyn beveik kasmet iki pat 1993-ųjų. Nors 1989-ieji buvo gan neblogi metai. Gal dėl to, kad Volvo prisiminė, kodėl jie taip gerai žinomi visame pasaulyje. Ir esminis židis čia yra saugumas.
Maloni išimtis – 1989-iaisiais
1989 metais pardavimai šiek tiek buvo atsitiesę, netgi rinkos dalis ūgtelėjo. Nežinia ar dėl šios reklamos. Greičiausiai – ne. Nors čia Volvo jau reklamuoja ne savo greitį ir galią, o saugumą. Ir lyginime nupieštas konkurentas jau ne iš Europos, o iš Japonijos. Plakate jis įvardijamas, kaip “kitas minivenas”, nesakysim į ką jis labiausiai panašus.